Skrytý čas | Tomáš Sedláček
„marnotratný syn… a přišel sám k sobě"
„I want to be myself“
To, že marnotratný syn dokázal přijít sám k sobě, také znamená, že
existuje jakási propast, průrva, mezera, rozštěpení mezi já a já.
Předtím než přišel sám k sobě, musel být někde mimo sám sebe, nebýt sám
sebou.
Všimněte si, že jak odchod syna od otce, tak i jeho návrat byly
ekonomické. V první instanci, tedy při odchodu, chce marnotratný syn
předčasně otcovo dědictví, tedy peníze, neb má pocit, že má nárok na
cosi, na co ve skutečnosti nárok neměl (jinými slovy, ekonomicky, přál
si Freudovsko-Oidipovskou smrt svého otce). A tuto žádost vyslovuje
s tím, že peníze mu dají svobodu, bude sám sebou, bude si moct dělat, co
chce, jít kam chce, neb očividně sám sebou se necítil ani u otce.
Zajímavé na tomto příběhu je, že mu otec beze všeho vychází vstříc.
I z tohoto příběhu lze cítit další dimenzi Božího jména. Je-li
Hospodinovo jméno „Jsem ten, který jsem“, pak je naše jméno, tedy jméno
lidí, Ti, kteří nejsme to, co jsme. Jsme ti, kteří nejsme to, co jsme,
jsme stále kdesi jinde (neustále nespokojeni s tím, jací jsme,
a budujeme vzdušné zámky o tom, jací bychom chtěli být a jak to udělat
a jaký trik na sebe zkusit, abychom byli někdo jiný, lepší), fyzicky
jsme ti, co neustále těkají, jsme těmi „chodci, co spěchají, aby už
nebyli těmi chodci“ – abychom si půjčili citát od pronásledovaného
českého básníka Jana Zahradníčka. Jsme ti, kteří jsme running to stand still slovy známé skupiny U2.
Zdá se, že člověk nebyl sám sebou ani čerstvě po stvoření. Což by
bylo důležité zjištění, protože toto odcizení, které cítíme dodnes,
taková zvláštní samota (samota skrytého času) předcházela prvotní hřích
i pád. Čteme přece, že se člověk cítil sám a že nebyl k sobě schopen
nalézt druha. Jinými slovy čerstvě stvořený člověk, který chodil
s Bohem, se i v čiré Boží přítomnosti cítil sám, tedy necelý, cosi mu
chybělo. Zde se tedy protíná příběh o stvoření s příběhem o marnotratném
synu: ani on se necítil plně sám sebou v domě svého otce, kde měl
rajský klid a nic mu na první pohled nechybělo. Chybělo. A otec jej
stejně laskavě z ráje vyprovodil, jako přijal zpět.
Svaté a profánní
Otázkou tedy zůstává, jak onen syn přišel sám k sobě. Stalo se to
v jakési kontemplaci? Stalo se to v skrytém čase? Nikoli, stalo se to
uprostřed jeho aktivního života, když již nemohl klesnout (ekonomicky)
hlouběji.
Mistr Eckhart, středověký křesťanský mystik, se ku sporu život
aktivní versus kontemplativní vyjádřil ve smyslu, že mezi tím žádný spor
nevidí, že kontemplativní život se s aktivním vůbec nevylučuje, ba
naopak.
To si říkám často sám, když uvažuji o tom, že jsem příliš zdrchaný,
příliš aktivní, příliš těkavý a příliš nenechavý. Jen tak mimochodem,
varování před leností v Bibli najdeme, ale nepoměrně větší důraz je
kladen na opačný pól tohoto kontinua, totiž na naši snahu neustále cosi
dělat. Vždyť přikázání odpočinku je nikoli doporučením, ale přikázáním,
a mezi deseti přikázáními má výsostné místo; je přikázáním čtvrtým, tedy
prvním technicky konkrétním (po třech milostných). V deseti přikázáních
proti lenosti nenalezneme nic. Proč? Asi máme jako lidé spíše mnohem
větší tendenci vychýlit se směrem k neustále aktivitě, práci… Právě
proti tomu stojí přikázání odpočinku: Nebudeš neustále kvaltovat, nebyl
jsi stvořen ku práci, a byť v práci budeš moci nalézat svou identitu
a smysl, nesmíš se stát zaměstnancem svého zaměstnání, otrokem své
aktivity a svým vlastním bičovatelem.
V tichu a v hluku
Co tedy? Zdá se, že jsou věci, které můžeme objevit jen v tichu,
pomalosti, v kontemplaci, a jsou zase oblasti, které lze nalézt jen
v aktivitě, práci a společenství. Hospodin někdy mluví v tichu, někdy
v bouři rozervanosti Rudého moře. Člověk by si měl přestat vyčítat, že
samotné společenství s Bohem mu nestačí (nikdy to nikomu nestačilo, ani
čerstvě stvořenému Adamovi).
Podobenství o marnotratném synu lze tedy číst i jako paralelu
k příběhu o stvoření. Je tam rajské zázemí s Otcem, pak veliký rozchod,
ale i dynamika odpuštění, návrat zpět domů. Co říká Genesis v náznacích,
říká marnotratný syn naplno, zde nalezneme dopovědění příběhu odpuštění
a spásy, dokončení s návratem domů.
Nemarnotratný syn
A co ten druhý syn? Ten řádný, spořádaný patron, který z rajské
zahrady svého otce nikdy neodešel, neokusil plodu poznání dobrého
a zlého a tudíž se nemusel vracet? Byl on tedy (celou dobu) sám sebou,
když očividně nikde v žádném korytě s prasaty sám k sobě přicházet
nemusel? Znamená to, že byl celou dobu sám sebou, vyrovnaný a vyladěný?
Z příběhu to tak nevypadá. Nemarnotratný syn působí umělohmotně, je plný
zášti, otce nemiluje, ale slouží mu (pro zisk?), nemiluje ani svého
bratra, naopak je na něj naštvaný, jedná sobecky kvůli malichernostem.
Na to být sám sebou je potřeba zejména být. Nemarnotratný syn byl
kopií domnělé vůle otce, kopií nudnou, o kterou nikdo nestál, nejméně
zřejmě otec, kopie, která štvala samotného nositele, který ve své rádoby
pokoře a práci pro otce vytvořil tichý jed, ve kterém utopil zbytky
svého já, udušený a mimo. Mrtvá maska na mrtvé duši, utrápené
dlouhodobým pobytem v ráji, který ale nedokázal vidět ani se jím těšit,
přitom ale neměl dost odvahy své teplíčko opustit a stát se něčím,
čímkoliv.
Klasická teologie prezentovala Boha jakožto držitele řádu a pořádku
a ďábla jakožto nositele chaosu a bořitele řádu. Toto má jistě svá
opodstatnění, ale nebude na chvíli také užitečné podívat se na věc
z jiného úhlu? Copak Bůh není často ten, který nás nenechá v klidu,
který nás neustále provokuje? Že nás posouvá dál a nenechává zakrnět?
Snad všichni staří proroci by mohli vyprávět! Jaký oni mohli mít klidný
život, kdyby je pořád nepronásledoval ten hlas, to poslání? Vzpomeňte na
Jonáše. Nebo Abrahama nebo kohokoli snad s výjimkou Izáka a Samsona
(z velkých postav Starého zákona).
Kdo bojuje s Bohem?
Nebo, a tento příběh mám nejraději, vzpomeňme na Jákoba. Ten se též
vracel domů, podobně jako marnotratný syn, a po dobrodružstvích ho na
břehu řeky konfrontuje zvláštní bytost. Ta s ním bojuje, zdá se že
i zcela fyzicky, a změní mu jméno na Izrael, tedy ten, který bojuje
s Bohem. A zde se skrývá kouzelná slovní hříčka: když se řekne „bojuje
s Bohem“, není zřejmé, zda ve smyslu proti němu, nebo po jeho boku
(proti čemusi jinému). Zdá se mi, čím dál víc nad tím přemýšlím, že to
dvoje znamená jedno a to samé. Kdo bojuje s Bohem, vždy zároveň bojuje
s Bohem. V obou smyslech.
A to je pro mne odpověď druhému ze synů, tedy bratru marnotratného.
Kdo chce bojovat s Bohem, musí bojovat s Bohem. A v tom je pro mne smysl
tohoto podobenství a snad i smysl pádu a vykoupení.
Hospodin praví: „Já jsem Hospodin, Bůh tvého otce Abrahama a Bůh
Izákův… Hle, já jsem s tebou. Budu tě střežit všude, kam půjdeš, a zase
tě přivedu do této země. Nikdy tě neopustí, ale učiním, co jsem ti
slíbil.“ (Gn 28,13–15)
Tu řekl: „Nebudou tě už jmenovat Jákob (to je Úskočný), nýbrž Izrael
(to je Zápasí Bůh), neboť jsi jako kníže zápasil s Bohem i s lidmi
a obstáls.“ (Gn 32,29)